Selgitused kogukonnapõhise toetatud eluhoone rajamise osas

Eelmisel nädalal avalikustati ühes Saarde valla Facebooki grupis segadust tekitav info seoses planeeritava kogukonnapõhise toetatud eluaseme rajamisega. Toome siinkohal välja olulised asjaolud, mis võrreldes originaalpostitusega vajavad selgitusi.
Saarde valla arengukavas on juba vähemalt 2020. aastast jaatatud vajadust sotsiaalelupindade järele, mis vastaksid inimväärsetele elamistingimustele ning võimaldaks omavalitsusel väiksemate ülalpidamiskuludega osutada teenust, mille osutamise kohustus tuleneb õigusaktidest. Tegemist ei ole millegagi, mille osas saaksime ise otsustada, kas soovime seda teha või mitte, see on meie ülesanne.
Praegu on sotsiaalvaldkonna töötajad alatihti olukorras, kus elukohta vajavaid abivajajaid tuleb järjest juurde, kuid omavalitsusel lihtsalt ei ole pindasid pakkuda. Oleme sellises olukorras püüdnud leida pindasid ka eraturult, kuid see ei ole tihti võimalik, seda nt majanduslikel aga ka erinevatel muudel põhjustel. Seega vajab omavalitsus kohustuslike teenuste osutamiseks täiendavat pinda.
Jõudes nüüd aga eelmainitud postituses toodud asjaolude selgitamiseni, tuleb eelkõige selgitada, mis on kogukonnapõhine toetatud eluase, mille rajamisega omavalitsus tegeleb. 1. juulist 2023 jõustus hooldereform, mille üheks eesmärgiks oli muuhulgas kodus elamist toetavate teenuste arendamine. Omavalitsused, sh Saarde vald, tegutsevad selle nimel, et võimaldada inimestel hooldekodusse suundumise asemel kauem kodus viibida. Järjest enam suureneb koduhooldusteenuse tähtsus ning just kauem kodustes tingimustes elamise toetamiseks on mõeldud ka hoone, mis küsimusi on tekitanud.
Eelnimetatud hoone rajatakse valdavas osas toetuse abil (toetuse eraldamise otsus on summas 1,2 miljonit eurot ning omafinantseering 300 000 eurot). Toetuse andmise eesmärk on luua tõmbekeskusesse sotsiaalhoolekande seaduse § 15 tähenduses abi- ja toetusvajadusega inimestele toimetulemist toetav elukeskkond ehk kogukonnapõhine toetatud eluase. Hoone on mõeldud inimestele kelle: 1) kodu ei ole võimalik kohandada tema vajadustele vastavaks; 2) abi- ja toetusvajadus on madal või keskmine ning ta ei vaja juhendamist ja abi rohkem kui neli korda nädalas (edaspidi väiksema abi- ja toetusvajadusega). Seega ei ole rajatav hoone pelgalt „kortermaja vähekindlustatud isikutele", vaid võimalus, kuidas Saarde vald saab aidata abivajajatel hooldekodusse suundumise asemel hoopis kauem kodusemates tingimustes viibida. Jah, mõned abivajajad võivad olla ka vähekindlustatud, kuid see ei ole kindlasti kõikidel juhtudel nii, ja isegi kui on, siis seda enam on omavalitsusel kohustus neid toetada.
Lisaks on rajatavasse hoones planeeritud ka päevakeskuse funktsioon eakatele, kes soovivad erinevates ühistegevustes osaleda. Selleks luuakse hoone esimesele korrusele ühistegevuse ruum koos kööginurgaga. Hoonesse on planeeritud ka pesupesemise ja kuivatamise võimalus neile abivajajatele, kel kodus see võimalus puudub. Samuti muudetakse kinnistu haljasala ühiskasutatavaks alaks.
Pahameelt on tekitanud planeeritaval alal skatepargi kaotamine. Jah, praegusest kohast on plaanis skatepark ära viia, kuid see ei tähenda, et lastel ja noortel ei oleks võimalusi aktiivseteks tegevusteks. Saarde vald on vähemalt alates 2020. aastast süsteemselt igal aastal panustanud sellesse, et erinevates valla piirkondades mänguväljakuid parendada või uusi luua. Nt 2021. aastal Tihemetsa mänguväljak, 2022. aastal Kilingi-Nõmme kesklinna pargi mänguväljaku uuendamine, 2023. aastal Tali mänguväljaku uuendamine, 2024. aastal Kilingi-Nõmme madalaseikluspargi rajamine ning sel aastal madalseikluspargi laiendamine, et veelgi rohkem põnevat ajaveetmise võimalust pakkuda. Saarde valla arengukava tegevuskavas on jätkuvalt olulise tegevusena sees laste mänguväljakute arendamine, sh skateparkide ja pumptrackide rajamine. Kindlasti on võimalik skatepargile leida asukoht, mis vastab pargi iseloomule ja kasutajate huvidele.
Mis puutub aga sellesse, et tehtud postituse andmetel ei ole menetlus olnud piisavalt avalik, siis selgitame, et haldusmenetluse seaduse (HMS) § 47 sätestab avatud menetluse algatamise ja sellest teatamise tingimused. Saarde Vallavalitsus on nimetatud tingimusi järginud. HMS § 47 lg 3 järgi avaldab haldusorgan menetluse algatamise kohta teate vähemalt ühes üleriigilise levikuga ajalehes. Kohalikku elu puudutavas küsimuses avatud menetluse algatamise teate võib avaldada kohalikus või maakondlikus ajalehes. Kuna tegemist on kohalikku elu puudutava küsimusega, siis avaldas Saarde Vallavalitsus nimetatud teate Pärnu Postimehes, teade avaldati 05.07.2025 lehes leheküljel nr 5. Lisaks maakondlikule lehele avaldati teade ka Saarde Vallavalitsuse kodulehel.
Toetatud eluaseme realiseerumist on aastaid oodatud ja planeeritud, just praegu on selleks kõige õigem hetk, sest oleme selleks saanud suure toetuse ja sellist võimalust ei pruugi enam tulla. Arendame üheskoos Saarde valla sotsiaalteenuseid, sest kunagi ei või teada, millal neid ükskõik kellel vaja läheb.